loading...
آریا دانلود
امید بازدید : 87 سه شنبه 1394/11/06 نظرات (1)

ماهیت ساخت پنیر خانگی در لخته شدن شیر و تبدیل آن از پخش کلوئید به یک ژلاتین صفت به نام دلمه است پس از آن آب پنیر از آن خارج می شود .تغییرات شیمیایی که در موقع جا افتادن و یا رسیدن پنیر خانگی رخ می دهد هنوز کاملا شناسایی نشده اما به طور حتم توسط آنزیم ها انجام می گیرد .

پنیر خانگی

پنیر خانگی

هر چند بیش از 400 نوع پنیر را می توان نام برد اما اصول اصلی حاکم بر ساختن آنها شبیه یکدیگر است . شیر لخته شده و مواد جامدی که از آن تشکیل می گردد به قطعات کوچک بریده می شود تا آب پنیر خانگی خارج گردد . به لخته ی جامد خشک کرده نمک اضافه می کنند و پنیر خانگی را در قالب به حالت فشرده قرار می دهند و نگهداری می گردد تا برسد . پنیر چدار که یکی از پنیرهای سفت و دارای هواخواه بسیار است ، به عنوان یک مثال آسان و حاضر برای بحث درباره مراحل اصلی ساخت پنیر به کار برده می شود .

ماهیت ساخت پنیر خانگی

به گزارش آسان طب ماهیت ساخت پنیر خانگی در لخته شدن شیر و تبدیل آن از پخش کلوئید به یک ژلاتین صفت به نام دلمه است پس از آن آب پنیر از آن خارج می شود . از دست دادن رطوبت از ژل را سینرزیس می خوانند و منتج به از دست دادن آب از 87 % در شیر به کمتر از 40 % در پنیر چدار می رسد . کنترل از دست دادن آب مهم ترین قسمت در هنر ساخت  پنیر خانگی است . مقدار آبی که از دست داده می شود به سه عامل بستگی دارد : حرارت ، PH و روشی که شیر لخته شده بریده می شود و در عمل هر سه کنترل می شوند تا به سینرزیس سریع تر دست یابند . کاهش مقدار آب بسیار مهم است زیرا سفتی و کیفیت نگهداری پنیر خانگی را تعیین می کند . تغییرات در مقدار آب و Ph هنگام پینر سازی نشان داده می شود .

تغییرات شیمیایی که در موقع جا افتادن و یا رسیدن پنیر خانگی رخ می دهد هنوز کاملا شناسایی نشده اما به طور حتم توسط آنزیم ها انجام می گیرد . باکتری های اسید لاکتیک در پنیر تازه اسیدی زنده می مانند و آنریم های موجود در آنها موجب شماری از واکنش های شیمیایی می گردند که باعث تکامل طعم و مزه و بوی خاص پنیر می گردند . به گزارش اسان طب یک هفته پس از اینکه ساختن پنیر شروع گردید تمام لاکتوز موجود ان ناپدید می شود زیرا به اسید لاکتیک تبدیل می گردد . به غیر از تجزیه لاکتوز جا افتادن و رسیدن پنیر بیشتر شامل تجزیه ی پروتئین و چربی است .پروتئین توسط هیدرولیز آنزیمی که عامل آن رنین و دیگرپپتیدازها هستند تجزیه می گردد .

پروتئین ها به طور فزاینده ای به مولکول های کوچک تری چون پپتون ها تجزیه می شوند و بالاخره به اسیدهای آمینه تبدیل می گردند . چنین ترکیبات نیتروژنی قابل حل و با وزن مولکولی کم به طعم و مزه پنیر خانگی می افزایند . به علاوه موجب تغییرات فیزیکی در پنیر می شوند و باعث می گردند نرم تر و قابل پخش تر و چرب تر شوند . چربی ، مانند پروتئین توسط هیدرولیز شدن آنزیمی تجزیه می شود و تبدیل به گلیسرول و اسیدهای چرب آزاد می گردد . چربی شیر با داشتن اسیدهای چرب با و.زن مولکولی کم نسبتا غنی است مانند اسید بوتیریک ، اسید کاپوریک و کاپریک که با هیدرولیز شدن آزاد می گردند و از آنجایی که فرار وبا بویی تند می باشند به طعم و مزه ی پنیر خانگی خصوصیاتی را می بخشند .

منبع مطلب پنیر خانگی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 33
  • بازدید کلی : 5,893